Küpsised

See veebileht kasutab küpsiseid. Kui olete nõus, klõpsake nuppu "Nõustun" või jätkake sirvimist. Võite oma nõusoleku igal ajal tagasi võtta, muutes oma veebibrauseri sätteid ja kustutades salvestatud küpsised. Kui soovite rohkem infot, kuidas teie isikuandmeid käsitleme, palume lugeda privaatsustingimusi.

Disaini strateegia
Audi Estonia Tulevik
Disaini strateegia

Disaini strateegia

Kuidas valmistub Audi Design tulevikuks? Kuidas seda defineerida? Rääkisime Audi Designi disainistrateegia juhi Claus Potthoff’iga.

Autor: Bernd Zerelles - Foto: Dirk Bruniecki Lugemise aeg: 5 minutit

Kuvatud sõiduk on kontseptsioonauto, mis pole seeriatootmises saadaval.

Portrait shot of Claus Potthoff.

Claus, mida termin disain tegelikult tähendab?
Disainistrateegia on väga keeruline teema. Alustuseks tuleb mõelda, kuidas disain võiks tulevikus areneda. Milline disain paistab, arvestades tulevasi sotsiaalseid muutusi; räägin disaini tähtsusest laiemas mõttes. Kuid disainistrateegia puudutab ka seda, kuidas me oma tooteid disainime, kuidas me planeerime ja ennustame muutusi sõidukikontseptsioonides ja disainikeeles. See kõik põhineb meie disainifilosoofial: mis on meie peamine suund?

Paar aastat tagasi defineerisime oma sihi: me disainime kogemusi, mitte pelgalt tooteid. Toode kui selline moodustab vaid osa disainikogemusest. Uued tehnoloogiad, kommunikatsioon ja digitaliseerumine määravad üha rohkem disaini suunda ja – mis veelgi olulisem – viisi, kuidas autosid kasutatakse. Seega ei piisa enam mingi kuju disainimisest, tuleb disainida ka taustsüsteem, seega kogemused, mis autoga kaasnevad.

Mulle meeldib tuua võrdlus oma nutitelefoniga. See on klassikaline, kena tootedisain. Kuid fookus on seadme funktsioonidel, kogemustel, mida see võimaldab, kuidas see muudab su elu. Samas mõttes on ka sõidukite puhul tulevikus kogemustel palju suurem mõju. Tähtis on ette planeerida, määrata siht ja kuidas me soovime oma strateegiat arendada. Audi activesphere concept¹ on sellise kogemuse suurepärane näide.

Kuid kogemus on üsna abstraktne, see pole ju nähtav ega katsutav disainielement.
Klassikalises disainis on kogemuse kontseptsioon samuti olemas. Näiteks esteetiline kogemus, mis saadakse ilusa auto nägemisest, selle proportsioonid, selle dünaamika. Ja näiteks sisemuses, te kogete kvaliteeti, katsudes materjale ja tajudes nende väärtust. See annab ka meie klientidele teatud sorti kogemuse, mis rõhub nende emotsioonidele. Kuid neid kogemusi täiendavad digitaalsed võimalused ja need pole tõesti käega katsutavad. Ekraanid ja ühenduvus interjööris esitavad täiesti uued eeldused kasutajaliidese ja kasutajakogemuse osas. See tähendab, et üheltpoolt võtavad ekraanid ja projektsioonipinnad enda alla üha rohkem ruumi. Kuid digitaliseerumine muudab ka seda, kuidas sõidukit kasutatakse, kuidas sõidukis sees informatsiooni hallatakse. Seepärast kutsumegi seda disainikogemuseks. Meie jaoks on väga oluline, et saate kogeda Audile tüüpilist preemiumtaset.

Toode kui selline on vaid osa disainikogemusest.

Claus Potthoff

Potthoff leafing through a book.
Portrait shot of Claus Potthoff.

Audi on viimastel aastatel erinevaid ideeautosid loonud. Vahemikus 2017 - 2019 olid AI ideeautod, millele nüüd järgnes neli Sphere-ideeautot. Kas see on teie suhtumine tulevikku, et selgitada välja, kuidas inimesed nendele reageerivad?
Absoluutselt. Neli AI mudelit aastaist 2017 - 2019 näitasid, kuidas autode tajumine muutub, kui automaatjuhtimine muutub reaalsuseks ja inimesed ei oma enam autot, vaid ainult kasutavad seda. Seepärast disainisimegi neli võimalikku lahendust, luues uusima tehnoloogiaga varustatud sõidukid. Hüppasime nendega väga kaugele tulevikku, võibolla lausa 30 aastat. Soovisime kogeda autode erinevat kasutusviisi, mis eeldas tõesti väga kaugele tulevikku kiikamist.
Samas kui nelja Sphere-mudeliga soovisime olla lähemal sõidukitele, mille toome välja lähitulevikus. Tehnoloogiliselt lähenedes oleks meil võimekus tuua sellised sõidukid müügisaalidesse palju varasemal ajahetkel, need pole liiga radikaalsed, kuid need näitavad, milline tulevik meie jaoks paistab.
Oma ideeautodega liigume kaugemast tulevikust tagasi oleviku suunas, kaasates futuristlikku inspiratsiooni demonstreerimaks meie ideeautode ja meie disainikeele progressi.

Potthoff sitting at a desk with books.

Kas autode väljanägemine muutub varsti futuristlikumaks? Või on disain evolutsiooniline protsess?
Ma olen natuke hädas terminiga „futuristlik”. Mõned meie ideeautod olid väga futuristlikud. Ja mida lähemale ajas jõuad selle punktini, mida silmas pidades need ideeautod kujustati, seda rohkem disainikeel samas suunas areneb.
Audis eelistame disainiarengut, mis on katkematu, kuid dünaamiline. Sest me tahame säilitada ühenduslüli selle vahel, mis on täna ja mis tuleb homme. See tähendab, et sammud välisdisaini osas on mõnikord suuremad ja mõnikord väiksemad. Kuid iga kolme-nelja aasta järel tajute neid samme meie uutes mudelites. Praeguse seisuga on paljud meie sõidukid väga emotsionaalsed ja suures osas defineeritud selgete disainijoontega. Nüüd oleme astumas sammukest disainikeele poole, kus muutume taas natuke pehmemaks ja voolavamaks. Vähendame joonte rohkust, töötame rohkem kumeruste ja venitatud pindadega.
See maailm on väga keerukas, oleme pidevalt visuaalsete muljete meelevallas, mistõttu me leiame, et Audi autod peaks pakkuma rahuhetke. Soovime, et meie autodisain kõnetaks inimesi emotsionaalselt ja looks nende jaoks tähenduslikke kogemusi. Audi RS e-tron GT ja Audi Q4 e-tron on autod, mis juba liiguvad natuke sellesse pehmemasse suunda. Ja see trend jätkub lähiaastatel.

„Soovime, et meie autodisain kõnetaks inimesi emotsionaalselt ja looks nende jaoks tähenduslikke kogemusi.”

Claus Potthoff

 

Claus Potthoff õppis toote ja sõidukidisaini Pforzheimi ülikoolis ja pühendus seejärel autode välisdisainile. Alates 1991. aastast on ta töötanud Audis disaini alal erinevatel ametikohtadel. 1990. aastate lõpus keskendus Potthoff strateegilisele disainile; 2011. aastal sai temast disainstrateegia juht, millega seoses loodi 2014. aastal eraldi osakond. Tema erahobi on fotograafia.

 
Potthoff’s hands.
Potthoff on the stairs.

Alguses te ütlesite, et disainistrateegiat mõjutavad ka sotsiaalsed mõjurid. Mis on kõige olulisemad faktorid? Kust Audi disaini ammutab?
Alati jääb küsimus: mis on tehnoloogilised muudatused ja võimalused? Sest arengud selles vallas on väga dünaamilised. Ja lisaks on meie jaoks oluline teema rahvusvahelistumine, mõjutused kolmelt põhiturult. On Euroopa. On Põhja-Ameerika, mis on üpriski erinev nii turu kui ka kliendiootuste osas. Ja kui veel edasi minna, siis on Hiina – turg, mis areneb tohutu suure kiirusega, palju kiiremini kui kõik teised turud.

Meie siht on lasta end kaasa tõmmata kõigist neist turgudest ja regioonidest, mõistmaks, mis on uus ja mis on klientidele tulevikus oluline. Eriti just Hiina kliendistruktuur on täiesti erinev. Meie sealsed kliendid on palju nooremad kui teistel turgudel. Väga paljud preemiumautode kliendid ostavad oma esimest autot. See tähendab, et nad näevad autot kui sellist väga erinevalt. Just sel põhjusel valisime uue suuna Audi urbansphere concept¹’i arendamisel, mille me avalikustasime eelmisel aastal Hiinas. Lõime selle spetsiaalselt Hiina trendidele ja potentsiaalsete klientide ootustele vastavalt. Kaasasime kohalikud algfaasist alates, küsides neilt: mida te ootate ideeautolt? See oli väga viljakas ja väga hea koostöö.

Kas see tähendab, et progressiivsed mõjutused klientidelt võivad disainistrateegiat mõjutada?
Jah, nagu te näete, siis Hiina turu ülikiire areng juba mõjutab seda. Saab olema ülimalt huvitav vaadelda, kuidas see järgnevatel aastatel edasi kulgeb. Seepärast ongi meie jaoks praegu disainimaailmas väga põnev aeg, see määrab, kuidas me oma disaini edasi arendame nii, et suudame ka neid uusi nõudmisi täita.
Ideeautodel osas on paljugi muutumas. Kas klassikalised stereotüübid nagu sedaan, luukpära, universaal ja SUV eksisteerivad ka edasi? Kerekuju osas tekib üha rohkem hübriidlahendusi. Me käime ajaga kaasas ja meil on praegu palju ideid.