Gael Buzyn, Audi Malibu disainikeskuse vanemdirektor, kujustas uue ideeauto Audi skysphere concept virtuaalselt. Mida selline läbimurre disaineri jaoks tähendab?
Juuresolev sõiduk on ideeauto ja see pole seeriaautona saadaval.
Gael Buzyn on Lõuna-Californias Malibus asuva Audi Design Lofti vanemdirektor.
Gael Buzyn on Lõuna-Californias Malibus asuva Audi Design Lofti vanemdirektor.
Gael, kas sa disainisid uue ideeauto
täiesti digitaalselt ilma ühtegi savimudelit kasutamata?
Peaaegu, igatahes oli selline kavatsus.
Aga siiski on alati hea näha autot elusuuruses enne, kui see valmis
ehitatakse. Savimudel aitab kontrollida, kas auto proportsioonid on
õiged. Näiteks Audi skysphere concept’i*
puhul tundus meile, et see paistab natuke liiga madal, kui hindasime
seda virtuaalreaalsuses (VR). Seetõttu otsustasimegi olemasolevad
andmed vormida Ingolstadtis savimudeliks, et Marc Lichte saaks
disaini hinnata. Ta andis meile tagasiside ja otsustasimegi sõitjate
peade kohale natuke ruumi lisada, et disain saaks parem. Siiski tuleb
täpsustada, et proportsioonide hindamine oligi ainus asi, milleks me
seda ühte savimudelit vajasime. Auto kerejoonte paika saamiseks ei
ole käelist tööd tehtud. Kogu disain sai välja arendatud
digitaalselt.
Kas virtuaalne disainiprotsess ongi
meie digitaalses maailmas igati loogiline disainievolutsioon?
Pole kahtlustki, et just nii see peaks
tulevikus käima. Ajaline ja rahaline võit on ühemõtteline.
Täiendav eelis, näiteks töötades sellises satelliitstuudios nagu
meie oma Malibus, on võimalus koguneda digitaalmudeli ümber koos
Marc Lichte’ga, kuigi meid eraldab tegelikkuses kümneid tuhandeid
kilomeetreid. Ainuüksi see tähendab digitaalse disainiprotsessi
puhul meeletut eelist. Meil pole enam vaja mudelit siin, Ameerikas,
valmis ehitada ja seda siis Ingolstadti hindamiseks saata. Kõik saab
toimuda veebi kaudu hetkeliselt.
Digitaliseerimise järgmine eelis on see, et keegi töötab projekti kallal pidevalt: meie töötame siis, kui Californias on päev, saadame andmed edasi Ingolstadti, kus neid hinnatakse, esitletakse või täiendatakse sel ajal kui meil on öö. Kui meie Californias ärkame, on meil olemas vastused või tagasiside. See on õige lahendus: see säästab eelarvet ja aega.
Palun selgita, kuidas digitaalne
disainiprotsess käib.
Tavaliselt alustame vanamoodsal viisil
joonistatud eskiisidest, kuid see osa tööprotsessist on tänapäeval
ülilühike. Ma pakun, et paar päeva. Seejärel viimegi kavandid üle
uutesse digitööriistadesse, mis võimaldavad visiooniga edasi
töötada 3D-s. Pärast mõnepäevast koostööd meie andekate
3D-operaatoritega saame pähe panna VR-prillid ja arutleda Marc’iga
keremahtude ja proportsioonide üle. Mulle meeldib eriti tõik, et
noorte disainerite jaoks käib 3D-s visandamine täiesti loomulikult.
On tore näha, kuidas nad uued tööriistad ära õpivad ja end kohe
nende abil väljendada oskavad.
“Virtuaalse disainiprotsessi abil on ajaline ja rahaline võit vaieldamatu.”
“Meie jaoks on see endiselt maagiline: näha viimaks tegelikkuses seda, mille oled loonud.”
“Virtuaalse disainiprotsessi abil on ajaline ja rahaline võit vaieldamatu.”
“Meie jaoks on see endiselt maagiline: näha viimaks tegelikkuses seda, mille oled loonud.”
Gael Buzyn
Millised on digitaalse disainimise
suurimad erinevused võrreldes traditsioonilise disainiprotsessiga?
Öeldes, et erinevusi pole, oleks
teatav liialdus. Käsitsi kujustamine on ikkagi kunstihõnguline
tegevus, me oleme oma savivormijaid alati skulptoriteks pidanud.
Nendega koos savimudeli kallal töötades tunned ka ennast natuke
nagu kunstnikuna. Siiski oleme tänaseks jõudnud uude ajastusse ja
saame tõdeda, et ka digitaalne töö võib olla kunstiline. Saades
digitaalse kujuloome alal üha osavamaks, tajume üha rohkem
kunstilise tunnetuse tagasitulekut.
Isiklikult pelgasin pisut, et digitaalsele tööviisile üle minnes see tunnetus kaob, kuid nüüd mõistan, et see on endiselt alles, mis omakorda on rahustav. Meil pole täna enam saviseid küünealuseid, kuid samas pole me unustanud naudingut, mida pakub disainile kuju andmine.
Audide disainis on proportsioonid väga olulised. Kas disainerina peate ise midagi teisiti tegema, et hinnata proportsioone ainult virtuaalreaalsuse abil?
See tähendas tõesti teatavat õppimiskõverat ja ausalt öeldes käis see alguses üpriski raskelt. Pidime sukelduma virtuaalmaailma, et hinnata proportsioone, mis tundus meie jaoks alguses täiesti võõras. Ja nagu sellest olnuks veel vähe, siis esimesed VR-prillid olid päris madala resolutsiooniga. Ajapikku muutusid tööriistad paremaks ja me ise õppisime neid paremini kasutama. See vahest oligi tähtsaim hüpe, mille pidime digimaailma minekuks tegema: õppida kasutama uut tööriista.
Kas disaineri jaoks on oluline võimalus
oma disaini katsuda?
Kindlasti. Lõppude lõpuks loome
materiaalseid esemeid. Ühel päeval seisab see sinu ees ja miski ei
asenda disaini nägemist elusuuruses. See on eelkõige oluline
tootmisse minevate autode puhul, mille juures disainerid ja insenerid
vaidlevad üksikute millimeetrite üle. Ma kahtlen, kas seda viimast
sammu disaini kujunemisel saab millegagi asendada. Meie jaoks on see
endiselt maagiline: näha tegelikkuses seda, mille oled loonud.
Gael Buzyn
Millised probleemid tõstatusid seda
ideeautot virtuaalselt disainides?
Tervikuna käis see üsna sujuvalt. Oli
vaid paar väikest nüanssi. Näiteks soovisime, et Audi skysphere¹
tagakaitseraua serv oleks selgesti nähtav. VR-is tundus see korras,
kuid valmis toodetuna paistis see detail natuke lame. Sedasi võib
juhtuda, aga see pole suur mure. Lõppude lõpuks me endiselt õpime
nendest kogemusest. Iga kord, kui loome uue andmehulga, saame
sarnastest pisivigadest õppida ja reguleerida oma protsesse
vastavalt.
Kas autode disainimine vaid
digitaalselt on sobilik pelgalt ideeautode puhul või ka
seeriatoodangu puhul?
Digitaalne protsess sobib mõlemile.
Seeriatootmisautode puhul kulutame savimudelitele rohkem aega, sest
nende arendamine hõlmab keerulisi teostatavuse ja masstootmise
parameetreid, mis paratamatult muudavad disainidetaile. Seda
tööprotsessi on parem läbi viia mudeli peal, sest muudatused on
väiksed ja rohkearvulised. Kuid digitaalne protsess on iseenesest
peaaegu samasugune, nagu ka selle eelised: võit nii ajas kui ka
rahas.
Mäletan oma varasemast ajast
disainerina, et pühendasime eskiisidele kuid, enne kui tekkis
võimalus oma disain realiseerida täissuuruses maketina. Täna on
see täiesti teisiti. Nüüd on eskiisidele aega vaid paar nädalat,
enne kui valitakse disainiteemad, mida kujustatakse edasi
arvutipõhiselt (CAD). See vaheetapp omakorda võtab vaid paar
nädalat ning seejärel saab erinevaid disaine juba VR 3D-s hinnata
või neist täissuuruses savimudeli luua. Selles peitubki digitaalse
tööprotsessi jõud.
Kas virtuaaldisainil on eelised või puudused, kui me räägime inimkesksest disainist?
Digitaalne disainiprotsess tegelikult edendab inimkeskset disaini, sest digitaalses maailmas saab väga varajases tööfaasis luua kujutlema, milline kasutuskogemus saab olema. Näiteks saab auto virtuaalselt oma loomulikku keskkonda paigutada, proovida eksterjööri ja interjööri pindadel erinevaid materjale ning kuvada digitaalse kasutajaliidese ekraanidele. Seda on lihtne teha ja see käib üsna kiiresti. Valmis saades kogeb disainer tulemust täpselt samamoodi nagu lõppkasutaja – klient.
Kui ma töötasin noore disainerina Volkswagenis, siis kiletasime elusuuruses savimudeleid ehtsate materjalidega. Kunstnik, kes muidu restaureeris Itaalias kirikuid, maalis vajalikesse kohtadesse isegi puidu. Sellisena oli tegu mahuka ettevõtmisega. Täna disainerid enam ei esitlegi oma disaine enne, kui neid on täiendatud materjalide, detailide, keskkonna ja õige valgustusega, mis loovad realistlikud peegeldused jne. See on uskumatu, mille võib väga lühikese ajaga saavutada. Eriti oli sellisest tööprotsessist abi Audi skysphere¹ arendades, sest antud juhul on ühte autosse proovitud paigutada kaks erinevat kasutuskogemust. Sedapuhku oli digitaalsest tööprotsessist meile palju abi.
“Uue tööriista kasutama õppimine oligi ilmselt tähtsaim hüpe, mille me pidime digimaailma minekuks tegema.”
“Audi skysphere’iga lõime midagi maagilist, ilusat ja elegantset: liikuva skulptuuri, mis pakub kaht erinevat kasutuskogemust.”
“Uue tööriista kasutama õppimine oligi ilmselt tähtsaim hüpe, mille me pidime digimaailma minekuks tegema.”
“Audi skysphere’iga lõime midagi maagilist, ilusat ja elegantset: liikuva skulptuuri, mis pakub kaht erinevat kasutuskogemust.”
Kas ideeauto kallal töötamine annab võimaluse ka seeriatootmiseks uusi protsesse proovida?
Loomulikult. Ideeauto kujustamise käigus õpitu võtame kasutusele ka seeriaautosid luues. Kuna meil on ideeautode disainimiseks väga vähe aega, siis peame selle töö käigus ülimalt loomingulised olema. Peame leidma uusi tööviise, mis oleksid kiiremad ja tõhusamad just selles ajaaknas, mis meile antakse.
Audi skysphere’i disainimisele kulus kolm kuud ja valmis ehitamisele kaks. Ma poleks uskunud, et näen oma eluajal sellist töökiirust. Kuid nüüd on see tänu digitaliseeritusele võimalik. See aitab meil kiiremini disainida ning ühtlasi aitab inseneridel meie visiooni kiiremini ellu viia. Tavaliselt õpime selle protsessi käigus väga palju; ette tuleb üksjagu üllatusi ning rohkelt põnevust. Ilmselt on tunne umbes nagu moedisaineril, kes valmistub moenädalaks ette. Tema looming koosneb ainulaadsetest riideesemetest, mida tegelikkuses keegi ei kanna. Kuid publikule on vaja näidata stiili, trende, tehnikat ja brändi tulevikuvisiooni. Meil Audis ei käi see kuidagi teisiti. Audi skysphere concept’i näol lõime midagi maagilist, ilusat ja elegantset: liikuva skulptuuri, mis pakub kaht erinevat kasutuskogemust. Digitaalne tööprotsess oli millegi sedavõrd erakordse saavutamiseks võtmetähtsusega.